Värdet av reflektion – videointervju med forskaren Giada Di Stefano

V

Att reflektion är bra är något vi inom utbildningsväsendet ofta tar för givet. Sällan ifrågasätts vi när vi pratar om värdet av reflektion. Forskning på området har dock länge varit aningen sparsmakad. Med glädje vill vi därför presentera en videointervju med forskaren Giada Di Stefano som forskat på området och vilket värde reflektion kan medföra för såväl individ som organisation. 

Reflektion är nyckeln till högre produktivitet utan extra arbete

Giada Di Stefano har sin forskningsbakgrund inom “Strategy and Business Policy”. I videon nämner hon att produktiviteten hos individer har ökat dramatiskt sedan 60-talet, men det har kommit till en hög kostnad – mängden tid vi lägger på arbete. Hon och hennes kollegor gav sig därför ut för att undersöka om vi kan göra något annorlunda, men ändå uppnå samma höga resultat. Deras slutsats är att det går. Och ja, du gissar rätt när du tänker att lösningen är just reflektion. Hon säger i videon att vi behöver “stop doing and start thinking”.

Gruppen som avsatte tid för reflektion presterade mycket bättre

Deras första studie skedde på ett företag där två olika grupper genomgick samma utbildning. Den ena gruppen genomgick utbildningen som vanligt, medan den andra fick i uppdrag att avsätta 15 minuter i slutet av varje arbetsdag för reflektion. Slutsatserna var slående. Gruppen som varje dag i slutet av dagen avsatte femton minuter för att reflektera presterade signifikant mycket bättre än jämförelsegruppen.

Frågan som Giada samtidigt ställer sig är: Om det nu är så bra att reflektera, varför gör inte alla det? Hennes slutsats är att det kan vara svårt att få in vanan och att avsätta tiden – när vardagen trycker på kan det vara tufft att motivera för kollegorna att man ska “tänka” istället för att “göra”.

Länk till videointervjun (5 min): https://youtu.be/3tYsRVo8ZGg

Hela artikeln: Making Experience Count: The Role of Reflection in Individual Learning

 

 

Tyckte du ATT artikeln var intressant?

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så du inte missar nästa!

 

Om skribenten

Johan Svensson

Nyfiken i största allmänhet. Försöker leva efter barnpsykologens Ross Greenes filosofi: "If they could do well, they would do well". Speciellt intresserad av psykologi och just nu framförallt motivations- och socialpsykologi. Läser gärna och mycket. Jobbar på Knowly där jag försöker omsätta min läsning i praktiken. Forskare på Twitter har kommit att bli en ständig källa för inspiration. =)

Skriv kommentar

Nyhetsbrev

Anmäl dig för att få inspiration och tips på hur du kan utveckla dina utbildningar direkt i inkorgen.