Vill du komma igång med chefens involvering? Så här gör du

V

Har du funderat över hur ni kan involvera deltagarnas chefer i era utbildningar? Har du kanske försökt tidigare, men inte riktigt varit säker på hur utfallet blev? I den här artikeln delar vi med oss av våra lärdomar och tips för att komma igång med att involvera chefer i utbildningar.

Att chefsinvolvering kan vara avgörande för att lyckas med utbildningsinsatser är inget nytt. I Eduardo Salas artikel “Transfer of training: What really matters” framhålls just chefens roll som en synnerligen viktig faktor för en lyckad utbildning. Att chefens involvering kan vara utmanande är dock heller inget att sticka under stol med. Många av oss har testat på olika sätt, men kanske inte nått hela vägen.

Utmaningar med att arbeta med chefens involvering

När vi intervjuat organisationer om hur de försökt att involvera chefer i utbildning har vi stött på två huvudsakliga utmaningar:

  1. Som utbildare vill vi väldigt mycket, vilket gör att det är lätt att fastna i planeringen av en superlösning. Den konstanta planeringen, utan feedback och framsteg, gör att vi lätt tappar motivationen.
  2. Utan konkret feedback är det svårt att avgöra vad som fungerar och inte, vilket i sin tur gör att vi inte vet hur vi ska lyckas bättre nästa gång. 

 

Börja litet och utvärdera för att förbättra

För att undvika sviktande motivation och obefintlig feedback gör du gott i att börja med något väldigt litet. Det kan vara något så enkelt som ett kort mail där du berättar om målet med utbildningen och ger tips på några coachande frågor att ställa. Det kan tyckas futtigt, men fördelarna är flera:

  1. Först och främst: Du kommer igång direkt! Forskning visar att framsteg inom meningsfulla arbetsuppgifter är det som motiverar oss absolut mest. Tidiga “wins” är ljusår mer motiverande än planeringsfasens hamsterhjul. 
  2. Du får direkt feedback! Om ditt mail faller väl ut har du faktiska bevis som hjälper dig bestämma vad du ska försöka göra mer av. Om mailet å andra sidan inte mottas väl, så vet du det direkt, och behöver inte ödsla onödig tid. Detta i kontrast till att du skulle kunna spendera månader av arbete.

Att hela tiden försöka testa små idéer och samla bevis istället för att planera stora projekt med flertalet antaganden är en av grundpelarna inom agil utveckling. Det är ett arbetssätt som visat sig vara fördelaktigt, eftersom bättre resultat kan uppnås med mindre risk och lägre kostnader. En anledning är att världen är komplex, varför det är svårt att på förhand veta vad som fungerar. Inom utbildning är det precis så. Vi arbetar med människor, och det är svårt att på förhand föreställa sig vad som fungerar och inte. Att testa sig fram är nyckeln till framgång.

Ett mail var vårt första experiment med chefens involvering

Just ett enkelt mail var vårt allra första test. Deltagarnas chefer fick en kort bakgrund till utbildningen, och tips på tre coachande frågor de kunde ställa när deltagarna väl kom tillbaka till jobbet. Vi behövde inte vänta mer än 2 minuter på vårt första svar “Gud va bra, detta är precis vad jag behöver!”. Det gjorde oss trygga i att vi var något på spåren.

Om skribenten

Johan Svensson

Nyfiken i största allmänhet. Försöker leva efter barnpsykologens Ross Greenes filosofi: "If they could do well, they would do well". Speciellt intresserad av psykologi och just nu framförallt motivations- och socialpsykologi. Läser gärna och mycket. Jobbar på Knowly där jag försöker omsätta min läsning i praktiken. Forskare på Twitter har kommit att bli en ständig källa för inspiration. =)

Skriv kommentar

Nyhetsbrev

Anmäl dig för att få inspiration och tips på hur du kan utveckla dina utbildningar direkt i inkorgen.