Om möjligt, undvik utbildningar i juni

O

Att arrangera och få effekt av utbildningsinsatser i juni kan vara en tuff nöt att knäcka. Innerst inne vet såväl vi som forskare varför: Övningen vi hinner med på utbildningstillfället är inte tillräcklig för att etablera nya vanor. Efter utbildningen måste deltagarna få möjlighet att träna på de nya beteendena på jobbet, och efter juni månad stundar semestertider.

“Planeringen av utbildningsåret stundar. Som utbildare vill vi se till att anpassa oss efter organisationens schema samtidigt som vi får maximal effekt av utbildningen. Juni månad känns spontant väldigt lockande då cheferna uttryckt att det är enda tillfället då tid finns. Det är sommartider och deltagarna säkerligen inte har något emot att slippa det dagliga arbetet. Sagt och gjort, så blir det.“

Att tänka att en deltagare är klar när hen varit på utbildningstillfället nästintill garanterar att effekten av en utbildning uteblir, eller åtminstone utelämnar vi oss till tur. Det faktiska utbildningstillfället är bara en liten del i det större “system” som krävs för att uppnå beteendeförändring. För att nya beteenden ska etableras krävs oftast såväl kunskap som omfattande övning. På utbildningstillfället introduceras oftast nödvändig information samtidigt som en del övning sker. Detta är en bra och nödvändig början, men det krävs mer övning för att verkligen etablera nya beteenden.

En förutsättning för att utbildning ska kunna ge effekt är därför att deltagarna efter utbildningstillfället ges möjlighet att öva på de nya beteendena på jobbet. Såväl företagets kultur, som det strategiska fokuset och mycket annat påverkar huruvida tillräckligt med övning kan ske, men en sak är klar: Om semestern stundar efter utbildningen kommer garanterat ingen övning att ske. =(

Eduardo Salas skriver som följer i sin artikel “Transfer of training: What really matters”:

Finally, as obvious as it may sound, trainees also need to be given opportunities to perform their newly trained behaviors on the job.

Självklart finns det undantag och ibland kanske det rentav är en förutsättning att utbildningen sker inför en stundande semester. Men i de fall då det går att påverka kan mödan vara väl värt!

Om skribenten

Johan Svensson

Nyfiken i största allmänhet. Försöker leva efter barnpsykologens Ross Greenes filosofi: "If they could do well, they would do well". Speciellt intresserad av psykologi och just nu framförallt motivations- och socialpsykologi. Läser gärna och mycket. Jobbar på Knowly där jag försöker omsätta min läsning i praktiken. Forskare på Twitter har kommit att bli en ständig källa för inspiration. =)

Skriv kommentar

Nyhetsbrev

Anmäl dig för att få inspiration och tips på hur du kan utveckla dina utbildningar direkt i inkorgen.